بررسی بصری نقوش قالی سنقر
پایان نامه
- موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی نبی اکرم (ص) - دانشکده هنر
- نویسنده لیلا رنجبر
- استاد راهنما عبدالرضا چارئی
- سال انتشار 1392
چکیده
در این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و جمع آوری اطلاعات آن به شیوه ی کتابخانه ایی، مشاهده ای و میدانی است، تلاش گردیده که مهمترین نقوش قالی سنقر کلیایی از شهرستان های استان کرمانشاه، جمع آوری، بررسی و معرفی شده و سپس عناصر بصری آنها مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. در ابتدا توضیحات مختصری درباره قالی سنقر (کُردی) و انواع نقشه های معروف آن از قبیل کیونانی، بازوبندی، حسین آباد عبداللهی، اکبرآبـاد، سروی و... بیان شده و پرکاربردترین نقوش آنها مانند ماهی، لاک پشت، سرو، بیدمجنـون، انار و... تحلیل می شود. یکی از شاخصه های ظاهری این قالی ها ضخیم بافت بودن آنهاست که عمدتا در گذشته به شیوه ذهنی باف بوده اند. مفهوم تعدادی از این نقوش مستقیماً به ظاهر آن وابسته است و سایرین حامل پیام ها و معانی خاص هستند که در بین مردم منطقه در زمان بافت اثر، معنا داشته اند و با گذشت زمـان این مفاهیم تا حدودی رنگ باختـه و به دست فرامـوشی سپرده شده اند تا آنجا که حتی بافندگان آنها از محتوای طرح هایی که نقش می کنند بی خبرند. این تغییر و تحولات از لحاظ بصری نیز بر نقوش بی تأثیر نبوده است و بسیاری از این نقشمایه ها آنچنان تغییر کرده اند که دیگر هیچ شباهتی به نمونه اولیه ی خویش ندارند. به طور کلی نقوش این منطقه معمولاً ساده شده ی وسایل و الهام گرفته از محیط اطراف زندگی بافندگان هستند. این نقوش بیشتر به صورت تجریدی و در قالب هندسی می باشند که همراه با خطوط مستقیم و زاویه دار ترسیم شده اند.
منابع مشابه
مفاهیم نمادین در نقوش قالی سنقر
Love of beauty and perfection is an inherent characteristic of human beings. The principle of “need” complements the sense that brings artistic creation in him to a peak, resulting in the formation and permanence of culture. The “carpet” may not represent a pure form of art, but it there is no doubt that its artistic and visual qualities put it beyond a mere commercial c...
متن کاملارزیابی کیفیت بصری سراب گزنهله سنقر
از جمله فرصتهای جدید اقتصادی و اجتماعی و اکولوژیکی که به دلیل نیازهای جهانی امروز بشدت در حال رشد و گسترش است، صنعت گردشگری است. یکی از مولفههای اساسی در برخورد با محیط طبیعی مخصوصاً در صنعت گردشگری، کیفیت منظر میباشد. خصوصیات بصری منظر سهم مهمی در هویت ناحیه و حس مکان دارد، میتواند به لذت بردن مردم از محیط طبیعی و مصنوع اطرافش کمک کرده، سبب جذب سرمایه گذاری شده، به پیشرفتهای اقتصادی و ...
متن کاملنشانههای مهر در نقوش قالی ایران
امروزه محققینِ علاقمندی، نشانهها و ردپاهایی از کیش مهر را با گذشت چند هزارۀ از آن در میان بازماندههایی از دنبالة فرهنگ و تمدن ایرانی جستجو میکنند. علاوه بر اسناد مکتوب و تاریخدار که به یقین دلالتی بس متقن بر استنباطها و نتیجهگیریهاست، عناصر و بقایایی به صورت غیر مستقیم نشانهای از ماندگاری مهر باقی گذاردهاند. نقش زبان خاموشی که میتوانسته مُهر مِهر را بر پیشانی تاریخ ایران حک کرده باشد؛ زب...
متن کاملمعرفی نقوش اسطوره ای قالی قُلتوق
Culturalattitudesduringdifferentperiodsare associated withmythologicalbeliefs ofthe people, however,regarding culturaldivision, each period contain a particularconcept. Hand-woven motifsand mythsinproportion to the categoriesof motifs in Persiancarpet are dividedinto several types, mostimportantly mythicfigureas plant and animalmotifs(Daryaei, 2003, 83). It cannot be saidthat such motifs onca...
متن کاملروش بهکارگیری نقوش قالی در طراحی گرافیک
As patterns of other Iranian handicrafts, carpet patterns are valuable and extensively rich sources of visual elements to be used in today’s graphical works whenever appropriate. Due to the fact that these patterns have paved a long way through the history of carpet-weaving, they have been evolved into distilled and beautiful patterns of precise and orderly design structures. It is a cult...
متن کاملبررسی تطبیقی نقوش قالی سیستان با نقوش سفال نخودی شهر سوخته
Sistan rug is one of the most genuine native artifacts of the region which is closely linked to the spirit and substance of the people of this land, since in these years less attention has been paid to this original art and it has been less frequently studied by the relevant experts and researchers, day by day changes has been made in its design and color that has resulted in the deterioration ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی نبی اکرم (ص) - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023